Nordea

Tilbud oppdatert: 27/04-2024

Listen viser et bredt spekter av lånemarkedet som vi for tiden anbefaler. Vi samarbeider med de ovennevnte låneleverandørene og mottar provisjon herfra når du får et lån. Det er ingen kostnader for deg som forbruker, og du betaler bare utgiftene du er enig med bankene.

Moneybanker er en sammenligningstjeneste, vi formidler ikke lån.

Nordea

Nordea er det største finanskonsernet i hele Norden med omtrent 11 millioner privatkunder og 1.400 salgskontorer over hele verden. Selskapet har sitt hovedkontor i Stockholm i Sverige, og har tilstedeværelse i 19 land rundt omkring. I Norge har Nordea sitt hovedkontor i Essendropsgate 7 i Oslo.

Nordea er en av de to største internasjonale bankene i Europa. Selskapet har rundt 30.000 ansatte rundt omkring i verden, og er ledende i å tilby finansielle produkter og tjenester til både privat- og bedriftskunder i de nordiske landene.

Nordea sin historie

Nordea er resultatet av en sammenslåing av en rekke ulike svenske, finske, danske og norske banker mellom årene 1997 og 2000, men slektstreet til Nordea kan faktisk spores helt tilbake til 1820-tallet. Gjennom en rekke sammenslåinger av opptil 300 banker gjennom tidene, har Nordea blitt til det selskapet det er i dag.

Selvet navnet Nordea kommer fra den svenske banken Nordbanken som ble til i 1986 da to svenske banker, Uplandsbanken og Sundvallsbanken, slo seg sammen.

Hvilke verdier har Nordea?

Nordea har som visjon å være en ”Great European bank”, som har medarbeidere som skaper vesentlig verdi for både sine kunder, i tillegg til sine aksjonærer. Dette skjer gjennom å dekke kunders behov ved å tilby en rekke ulike finansielle produkter, tjenester og løsninger. Nordea sitt fokus på kundene er tydelig i bankens strategi, hvor selskapet forsøker å skape nye muligheter, i tillegg til å hele tiden forberede sine produkter og tjenester ved å senke prisene og øke kvaliteten.

Selskapet ønsker å være det ledende finanskonsernet i både de nordiske og de baltiske landene, noe som også førte til de mangfoldige fusjonene til selskapet. På denne måten kan Nordea være mer konkurransedyktig og effektiv.

Hva tilbyr Nordea?

Nordea tilbyr en rekke ulike finansielle produkter og tjenester til sine kunder, blant annet forskjellige betalingskort, lån, sparetjenester og forsikringer.

Konto og betalingskort

Som kunde hos Nordea vil du ha mulighet til å velge mellom en rekke ulike betalings- og kredittkort. Selskapet tilbyr flere ulike kredittkort, blant annet kredittkortet Nordea Gold, som vil kunne gi deg en kredittgrense som er tilpasset til din personlige inntekt og hvilke ønsker du har. Dette kortet kommer også med en bra reiseforsikring.

Videre tilbyr Nordea kredittkortene Privat MasterCard og Nordea Premium.

I tillegg til kredittkort, kan du også få et vanlig bankkort hos Nordea, som du vil ha mulighet for å bruke over hele verden. For yngre personer tilbyr selskapet også bankkort for barn og ungdom.

Når det gjelder kontoer, så kan du først og fremst velge å opprette en vanlig brukskonto hos Nordea, som du kan bruke til utgifter i hverdagen. I tillegg kan du opprette en depositumskonto hos selskapet, som du for eksempel kan bruke dersom du for eksempel leier ut en leilighet og ønsker å ha leietakerens depositum stående på en sperret konto.

Lån

Hos Nordea har du først og fremst mulighet for å ta opp et boliglån dersom du ønsker å kjøpe et hus, en leilighet eller en hytte. Når du tar opp et boliglån hos Nordea har du mulighet til å velge mellom forskjellige renteformer og betalingsplaner, som inkluderer at du kan velge mellom å ha enten fast eller flytende rente.

I tillegg til boliglån kan du også ta opp et lån uten sikkerhet hos Nordea. Mange ønsker å bruke et lån uten sikkerhet til refinansiering av flere ulike smålån som kommer med høye rentesatser. Også her kan du velge fleksible nedbetalingsplaner.

Andre velger også å bruke et lån uten sikkerhet til å kjøpe en bil eller båt.

I tillegg til forbrukslån, tilbyr Nordea også noe som heter kontokreditt. Dersom du befinner deg i en periode der du har behov for litt ekstra penger på konto, så kan kontokreditt være en løsning.

Nordea tilbyr deg rådgivning før du velger å ta opp et lån, slik at du kan finne den løsningen som passer best til din personlige økonomi.

Sparing

Hos Nordea kan du også velge mellom flere ulike sparemetoder. Dette kan være alt ifra sparekontoer som en BSU-konto eller en fastrentekonto. Et eksempel på en sparekonto som Nordea tilbyr er kontoen BufferSpar.

BufferSpar er basert på tanken om at det er greit å ha en liten buffer dersom en uforutsett utgift skulle dukke opp. Dette er en veldig fleksibel konto, og det er ingen begrensninger til innskudd eller uttak.

I tillegg til de ulike sparekontoene du som kunde kan velge mellom, kan du også investere i ulike fond eller aksjer hos Nordea. På Nordea sin hjemmeside kan du finne ulike tips og råd når det gjelder sparing, slik at du kan finne den løsningen som passer deg best.

Pensjon og forsikring

Nordea tilbyr også sine kunder ulike finansielle produkter og tjenester innen pensjon og forsikring. Du kan for eksempel velge å opprette din egen pensjonssparing hos banken. Når du skal spare til pensjon vil du for eksempel ha mulighet for å spare i fond, noe som nok vil være mest lønnsomt med tanke på avkastningsmulighetene du vil kunne få gjennom langsiktig fondsparing.

Når det gjelder forsikringer, så tilbyr Nordea først og fremst de mest vanlige forsikringene som reiseforsikring, innboforsikring og personforsikringer. I tillegg vil du som kunde ha mulighet for å også tegne for eksempel båtforsikring, eller snøscooterforsikring, dersom du er av den vinterglade typen.

Bedrift

I tillegg til de ulike finansielle produktene og tjenestene som du kan få som privatkunde, tilbyr Nordea også en rekke produkter til bedrifter – alt fra lån til rådgivning. Dersom du ønsker å bli bedriftskunde hos Nordea, kan du gjøre dette på nett så lenge du har tilgang til din BankID.

Unike fordeler med Nordea

Som kunde hos Nordea kan du først og fremst få god nytte av selskapets finansielle rådgivning. Dette gjelder enten du er privat- eller bedriftskunde. Dersom du ønsker å komme i kontakt med en av Nordea sine rådgivere, så finnes det flere kontaktmetoder du kan nytte deg av.

Du kan for eksempel bruke Nordea sin online chattefunksjon, som er åpen mellom klokken 8 og 17 på hverdager. Du kan også få rådgivning over telefonen, ved å ringe 06002.

En annen fordel med Nordea er selskapet sine kundekonsepter. Gjennom skreddersydde produkter og tjenester, klarer Nordea å nå ut til en større målgruppe og aldersgruppe. De ulike skreddersydde produktene er alt fra bankkort til barn som er under 13 år som kommer med lavere beløpsgrenser og som ikke kan brukes til å kjøpe varer på nettet, til gebyrfrie tjenester for studenter som er mellom 18 og 33 år.

Det finnes også et kundekonsept som heter Premium, som er for personer med spesielt god økonomi og som ønsker å få mest mulig ut av sparepengene sine. Som Premium-kunde vil du kunne få spesielt gode råd og veiledning med tanke på spareløsninger. I tillegg til gode råd, vil du i tillegg få oppfølgning av Nordea sine rådgivere.

Nordea forsøker også å gi tips til barn og unge når det gjelder økonomi, slik at sunne økonomiske holdninger blir etablert allerede i en tidlig alder. På Nordea sin hjemmeside kan du finne nyttig informasjon om hva du bør lære barn om økonomi. Emner som dekkes går blant annet ut på at penger er noe som ikke kommer av seg selv, men som må tjenes.

Dette kan være spesielt vanskelig for barn i dag å forstå, men tanke på at de fleste bruker bankkort og ikke mye kontanter lenger. I tillegg oppfordrer Nordea barn til å begynne å spare fra en tidlig alder. Det kan for eksempel være en god idé å lære barna å sette av en del av lommepengene til sparing hver uke. Videre oppfordres det til å gi barn undervisning i hvordan man skal bruke penger og hvordan man kan holde oversikt over hvor mye penger man selv har.

Nordea legger også vekt på sitt samfunnsansvar, og fokuserer på bæredyktighet i Norden. Som en del av Nordea sitt samfunnsansvar, har selskapet fokus på å opptre etiske i hverdagen. I tillegg forsøker Nordea å bruke sin kunnskap til å skape en positiv forandring for både individer, samfunnet og miljøet.

Dette samfunnsansvaret settes i kombinasjon med banken sin rolle i å tilby finansielle produkter og tjenester til sine kunder. Gjennom disse finansielle tjenestene, hjelper også banken nordmenn med å kjøpe nye hjem eller spare penger som kan brukes i fremtiden.

Kontaktopplysninger

Du kan kontakte Nordea når som helst på døgnet ved å ringe 06001. Dersom du ringer fra utlandet er det nummeret +47 915 06001 som gjelder. Du kan i tillegg bruke Nordea sin chattefunksjon på nettsiden til banken.

På nettsiden kan du også søke opp ditt lokale Nordeakontor.

Hovedkontoret til Nordea Bank Norge ligger i Oslo på Essendrops gate 7.

Dersom du ikke har lyst til å møte en av Nordea sine rådgivere ved et av deres kontorer, så har du også mulighet for å avtale et nettmøte. Gjennom et nettmøte kan du ha en samtale med en rådgiver som vil kunne gi deg svar på de ulike spørsmålene dine. Et slikt møte med en rådgiver kan du enten avtale via Nordea sin chattefunksjon, eller ved å ringe de.